Coşul de cumpărături
Afişează coşul | |
Coşul dumneavoastră este gol.
|
Cum gestionăm fișierele de pe calculatorul Mac cu aplicația Finder |
Ponturi pentru utilizarea calculatorului Mac |
Finder este aplicația de gestionare a fișierelor și dosarelor analoagă Windows Explorer-ului de pe Windows.
Navigarea în și între Bara laterală și Zona de derulare Navigarea în interiorul unui dosar Copierea unui fișier/dosar dintr-un dosar în altul Mutarea unui fișier/dosar dintr-un dosar în altul Restaurarea unui fișier/dosar din coș Selecția multiplă de fișiere/dosare consecutive dintr-un dosar Selecția multiplă de fișiere/dosare neconsecutive dintr-un dosar Căutarea unui fișier într-un dosar Rezumat: taste și scurtături de taste utile
Accesarea FinderSe accesează Dockul cu VO+D, se selectează Finder cu litera „F” și se deschide aplicația de gestionare a fișierelor cu VO+Spațiu.
Structura ferestrei FinderFereastra Finder are următoarele componente: - Bara de instrumente, cu care putem interacționa pentru a accesa funcții de navigare înainte/înapoi, moduri de vizualizare, grupare, acțiuni, partajare, căutare. Aceste funcții pot fi accesate și prin scurtături de taste; - Bara laterală, analogă tree view din Windows, cu lista dosarelor principale din sistem; - Vertical separator, care este un separator vizual între elementele de pe ecran; - Zona de derulare, care este analogă items view sau list view din Windows și în care e afișat conținutul dosarului curent; - Calea, unde este afișată adresa (calea) dosarului curent; - Bara de stare, cu care putem interacționa pentru a afla câte elemente sunt în dosarul curent, câte dintre acestea sunt selectate și cât spațiu liber mai avem pe calculator. Bara laterală conține următoarele grupări de dosare: - Favorite, care include Recente, Aplicații, Descărcări, Desktop, AirDrop și dosarul reședință cu numele dumneavoastră de utilizator. Tot aici vor apărea și folderele pentru Dropbox sau Google Drive; - iCloud care include iCloud Drive, Desktop și Documente; - Amplasamente care conține: numele calculatorului dumneavoastră (analog This PC sau My Computer din windows), Macintosh HD (discul calculatorului) și Disc la distanță; - Etichete, care conține nume de culori cu care puteți marca anumite fișiere sau dosare. Zona de derulare arată fișierele din dosarul curent. Acestea pot fi vizualizate sub formă de pictograme, listă, coloane sau galerie. Pentru utilizatorii de VoiceOver este recomandat să activeze vizualizarea ca listă apăsând Comandă+2. Navigarea în și între Bara laterală și Zona de derulareTrecerea de la Bara laterală la Zona de derulare se face cu VO+J și tot cu VO+J se face și trecerea înapoi de la Zona de derulare la Bara laterală. Între elementele din Bara laterală navigarea se face cu VO+Săgeată sus/jos iar între elementele din Zona de derulare navigarea se face cu Săgeată sus/jos sau scriind prima(ele) literă(e) din numele dosarului sau fișierului căutat. În interiorul Zonei de derulare, trecerea de la un dosar la dosarul imediat superior ierarhic care îl conține se face cu Comandă+ă iar revenirea înapoi în dosarul inițial se face cu Comandă+î. Tot în Zona de derulare, deschiderea unui dosar se face cu Comandă+O. Crearea unui dosar nouVă vom prezenta în continuare, pe o situație concretă, modul cum putem folosi facilitățile oferite de aplicația Finder în lucrul cu fișiere. Să presupunem că am descărcat din biblioteca Pontes o listă întreagă de cărți în format doc pe care vrem să le stocăm într-un dosar separat din dosarul reședință care poartă numele utilizatorului, căruia să-i dăm un nume sugestiv și chiar să le sortăm pe domenii de interes (cum ar fi aventură, polițiste, dragoste, science-fiction, fantasy, călătorie, istorie, geografie, popularizarea științei, etc.) Așadar, după ce am terminat descărcarea cărților din biblioteca Pontes așa cum am arătat în secțiunea rezervată aplicației Safari, toate cărțile descărcate pe Mac se vor găsi în dosarul Descărcări. Pentru a le stoca și tria în așa fel încât să avem o colecție ordonată de cărți în care să putem găsi oricând cu ușurință orice volum, primul lucru pe care trebuie să îl facem este să creăm un dosar de depozitare, de exemplu în dosarul reședință care poartă numele utilizatorului (de exemplu, Sergiu Petrescu.) Să presupunem că vrem să creăm un dosar nou numit Cărți într-un alt dosar, de exemplu în dosarul reședință care poartă numele utilizatorului (de exemplu, Sergiu Petrescu). Pentru aceasta, vom proceda astfel.
Acum, în dosarul reședință Sergiu Petrescu, cu Săgeată sus/jos putem verifica faptul că a apărut noul dosar Cărți pe care tocmai l-am creat. Întrucât dorim să facem nu numai o stocare, ci și o triere a cărților descărcate, vom crea cu aceeași metodă în dosarul Cărți alte 9 sub-dosare: Aventură, Polițiste, Dragoste, Science-fiction, Fantasy, Călătorie, Istorie, Geografie, Popularizarea științei (sau orice alte domenii de interes.) Pentru aceasta, din dosarul reședință în care ajungem cu Comandă+Shift+H, mergem cu „C” pe dosarul Cărți și îl deschidem cu Comandă+O, apoi cu Comandă+Shift+N creăm primul sub-dosar, scriind în câmpul de editare care se deschide numele lui – Aventură – și apăsând apoi tasta Retur. Continuăm astfel până creăm toate cele 9 sub-dosare din dosarul Cărți. Cu Săgeată sus/jos putem parcurge lista tuturor acestor dosare din dosarul Cărți. Navigarea în interiorul unui dosarÎn interiorul unui dosar, de exemplu în dosarul nou creat Cărți, parcurgerea listei de elemente constituente se face cu Săgeți sus/jos sau, dacă suntem în situația de a căuta un element anume (de exemplu dosarul Geografie), ajungem direct la el cu inițiala lui, anume „G”. Dacă sunt mai multe dosare cu aceeași inițială (sau cu aceleași prime două litere, cum este de exemplu cazul cu Popularizarea științei și Polițiste), putem ajunge de pildă direct la dosarul Popularizarea științei scriind primele trei litere „Pop”. Dacă lista de fișiere sau dosare dintr-un dosar este foarte mare, putem ajunge direct la primul element din listă apăsând Opțiune+Săgeată sus. În mod asemănător, la ultimul element din listă se ajunge direct cu Opțiune+Săgeată jos. Dacă am deschis dosarul Geografie pentru a cerceta lista de cărți existente în acesta, revenirea la dosarul-părinte (în cazul nostru, dosarul Cărți) se face fie cu Comandă+ă, fie cu Comandă+Săgeată sus. Prima opțiune ne permite să ne întoarcem în mod repetat de la un dosar la dosarul imediat superior ierarhic și tot așa mai departe până la rădăcină, a doua opțiune ne întoarce doar la dosarul-părinte, oprindu-se aici. Redenumirea unui fișier/dosarSă presupunem că ne-am răzgândit și vrem ca dosarul Cărți să se numească acum Biblioteca personală. Redenumirea dosarului se va face în felul următor.
Dosarul Cărți a fost redenumit Biblioteca personală, lucru care se poate verifica în Zona de derulare navigând cu Săgeți sus/jos sau scriind prima(ele) literă(e) din numele lui, anume „B”. Copierea unui fișier/dosar dintr-un dosar în altulAm descărcat din biblioteca Pontes volumul Scurtă istorie a timpului de Stephen Hawking. El se găsește acum în dosarul Descărcări. Vrem să mutăm volumul în Biblioteca personală, la secțiunea Popularizarea științei. Pentru aceasta, vom proceda astfel.
Putem verifica acum cu Săgeată sus/jos sau cu litera „S” că în lista cărților din dosarul Popularizarea științei apare volumul Scurtă istorie a timpului de Stephen Hawking. Mutarea unui fișier/dosar dintr-un dosar în altulSă presupunem acum că volumul Zece negri mititei de Agatha Christie a fost trecut în mod greșit în dosarul Aventură. El va trebui mutat în dosarul Polițiste. Pentru aceasta, vom proceda după cum urmează.
Acum, Zece negri mititei de Agatha Christie a fost mutat din dosarul Aventură în dosarul Polițiste și putem verifica existența lui în acest dosar cu Săgeată sus/jos sau cu inițiala volumului. Duplicarea unui fișier/dosarDe multe ori este mai util și mai rapid să creăm un fișier nou pornind de la unul deja creat care slujește drept model (cum este de exemplu o factură, un document de garanție, o cerere, etc.) Sau, dacă am scanat o carte iar textul obținut după procesare este cu erori care trebuie corectate, este util să avem o copie de lucru a fișierului inițial pe care să executăm corectura pe text. În ambele situații prezentate, trebuie să știm cum putem duplica fișierul original. De exemplu, dacă vrem să corectăm cartea Zece negri mititei din dosarul Polițiste, vom crea mai întâi o copie a acestui fișier în modul următor.
Suntem anunțați prin „Duplică” de faptul că a fost creată în același dosar o copie a volumului Zece negri mititei. Dublura are cuvântul „copie” în fața numelui. Putem să redenumim dublura apăsând tasta Retur când auzim numele său, ștergând vechiul nume, scriind noul nume și apăsând din nou tasta Retur. Ștergerea unui fișier/dosarEste foarte simplu să ștergem un fișier sau un dosar după ce ne-am poziționat pe el și am auzit numele lui. Apăsăm Comandă+Ștergere și fișierul/dosarul este mutat în coș. Restaurarea unui fișier/dosar din coșUn fișier/dosar care a fost șters poate fi restaurat din coș în felul următor.
Golirea coșuluiPentru a goli coșul, trebuie parcurși următorii pași.
În acest moment, coșul este gol. Selecția multiplă de fișiere/dosare consecutive dintr-un dosarSă presupunem că vrem să selectăm volumele 1, 2 și 3 din trilogia lui Alexandru cel Mare de Valerio Massimo Manfredi pentru a le muta în dosarul Istorie din Biblioteca personală. Evident, aceste fișiere sunt unul după celălalt (consecutive). Pentru a selecta cele trei fișiere consecutive, ne poziționăm pe primul, apăsăm tasta Shift și apoi, cu tasta Shift apăsată, cu Săgeată jos le selectăm și pe celelalte două. Fișierele selectate pot fi apoi copiate cu Comandă+C și mutate în dosarul Istorie cu Comandă+Opțiune+V. Selecția multiplă de fișiere/dosare neconsecutive dintr-un dosarDacă în dosarul Descărcări avem mai multe cărți descărcate aparținând de domenii diferite și evident amestecate, avem nevoie să putem face o selecție multiplă de fișiere neconsecutive pentru a le sorta pe loc și a le muta apoi în dosarul corespunzător. Vrem, de pildă, să selectăm toate cărțile de istorie din dosarul Descărcări și să le mutăm apoi în dosarul Istorie din Biblioteca personală. Pentru aceasta, vom proceda astfel.
Acum, în dosarul Istorie au fost mutate toate cărțile de istorie din dosarul Descărcări. Arhivarea unui dosarDacă vrem să arhivăm dosarul Biblioteca personală, procedăm astfel.
VoiceOverul spune Comprimă „Biblioteca personală” Biblioteca personală.zip arhivă zip și în acest moment arhivarea dosarului Biblioteca personală a fost efectuată, lucru care se poate verifica navigând cu Săgeți sus/jos în dosarul reședință sau apăsând litera „B” până auzim numele fișierului arhivă, anume Biblioteca personală.zip. Dezarhivarea unei arhivePentru a dezarhiva o arhivă (de exemplu, Acte personale.zip din dosarul reședință) vom proceda astfel.
Acum, în dosarul reședință, cu Săgeată sus/jos sau cu litera „A” se poate verifica faptul că a apărut un dosar nou și anume Documente personale. Căutarea unui fișier într-un dosarPentru a căuta un fișier într-un dosar (de exemplu, o carte de Valerio Massimo Manfredi al cărei titlu nu-l mai știm exact în dosarul Biblioteca personală), vom proceda după cum urmează.
Dacă mergem mai departe cu VO+Săgeată dreapta putem restrânge aria căutărilor alegând tipul de căutare (de exemplu, oricare, PDF, aplicație, arhivă, document, dosar, etc.) Aria de căutare poate fi extinsă la mail, contacte, aplicații etc. folosind căutarea cu Spotlight. Acest tip de căutare se inițiază cu Comandă+Spațiu. Să presupunem că dorim să căutăm pe Mac tot ce este legat de numele unui client, de exemplu Pop Margareta. În câmpul de editare care se deschide se scrie Pop Margareta și cu VO+Săgeată dreapta se merge până auzim Rezultatele căutării și cu Săgeată jos se poate explora apoi lista de rezultate găsite pe mail, mesaje, în Contacte, fișiere, dosare, etc. Rezumat: taste și scurtături de taste utile
|